Múlt héten salátatörvény-tervezetet nyújtott be a kormány, amely mások mellett a személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012. évi XLI. törvényt is számos ponton módosítja, hívta fel rá a figyelmet a Közlekedő Tömeg.
Közleményük szerint ugyan a törvénytervezet az eddig is hatályos személyszállítási törvényhez hasonlóan definiálja a személyszállítási alapellátást, azonban az eddigi ajánláshoz képest mostantól normatív előírásként szerepel mind munkanapokon, mind hétvégéken a járásközpontokba tartó napi három, a járásszékhelyek és vármegyeszékhelyeik közt pedig napi két közvetlen járatpár, írta a 24.hu.
HA NINCS JÁRMŰ, AKÁR LÉNYEGESEN RITKÁBBAN IS KÖZLEKEDHETNEK A JÁRATOK
“Ez, sajnos, azt sejteti, hogy a járműhelyzet további romlását a kormány nem karbantartással és járműbeszerzéssel, hanem úgy tervezi kezelni, hogy megteremti a törvényi lehetőségét annak, hogy ha nincs jármű, akár lényegesen ritkábban is közlekedhessenek a járatok. Innentől majd lehet a személyszállítási törvényre mutogatni, hogy járműfronton nincs semmi látnivaló, az utasoknak ennyi jár – miközben ezek a minimumfeltételek már ma is nagyrészt teljesülnek, ahol pedig nem, ott „az államháztartás teherbíró képességére” és az „infrastrukturális adottságokra” való hivatkozással továbbra sem lesznek kötelezőek a közvetlen járatok” – fogalmazott a Közlekedő Tömeg.
A TÖRVÉNYTERVEZET ELTÖRÖLNÉ A MÁV SZÁMÁRA AZ ÉRINTETT TELEPÜLÉSEKKEL A VONALBEZÁRÁSOK ELŐTTI KÖTELEZŐ KONZULTÁCIÓT
Mint folytatták közleményükben, a 2023 nyarán végrehajtott vasútvonal-bezárások jövőbeni folytatását megkönnyítendő, a törvénytervezet eltörli a MÁV számára az érintett településekkel a vonalbezárások előtt elvileg kötelező konzultációt, illetve a továbbiakban miniszteri járati engedély sem kell ahhoz, hogy „a MÁV kénye-kedve szerint bezárhassa a vasútvonalait, és azokat buszokkal pótolja”.
A SZAKMINISZTÉRIUM BÁRMILYEN KONTROLL NÉLKÜL DÖNTHET A KÖZLEKEDÉS MÓDJÁNAK MEGVÁLTOZTATÁSÁRÓL
Megjegyezték, hogy már a tavalyi vasútbezárásokkal érintett településvezetők sem tudtak róla, hogy velük a MÁV konzultált volna, az ennek nyomait rögzítő dokumentumokat és Lázár járati engedélyét a Közlekedő Tömeg Egyesület által indított per nyomán született, elsőfokú bírósági ítélet ellenére sem hozzák nyilvánosságra. Hozzátették, a jövőbeli bírósági felelősségre vonásnak azzal is igyekszik elébe menni a tervezet, hogy kimondja: a szakminisztérium gyakorlatilag bármilyen kontroll nélkül „dönthet a közlekedés módjának megváltoztatásáról”.
A TERVEZET KORLÁTOZNÁ A SZTRÁJKJOGOT
Sőt, a tervezet korlátozná a sztrájkjogot is, írja a Közlekedő Tömeg. A törvényjavaslat a MÁV-ot és a Volánt minden évben sztrájkmenetrend készítésére kötelezi, melyet a szakminisztérium fogad el. Egy esetleges sztrájk esetén a közlekedési szolgáltatók kötelesek lesznek a sztrájkmenetrendben meghatározott járatokat közlekedtetni – ez azt jelenti, hogy a munkabeszüntetés lehetséges mértéke és ezáltal a munkavállalók sztrájkjoga a továbbiakban a miniszter jóakaratától függ majd, figyelmeztettek.
Láttál valamit, amely izgalmas, érdekes vagy hasznos lehet a Szeged365 Family többi tagja számára is? Töltsd le a vadonatúj applikációnkat, küldj fotót és légy a tudósítónk!
App Store: https://apple.co/3ZdLaYm
Google Play: https://bit.ly/3LSOTHJ
Kövess a Szeged365 TikTok, Facebook és Instagram oldalakon is!
Köszönjük, hogy a virtuális családtagunk vagy!