Valószínűleg kiderült, mi okozta az újvidéki tragédiát, amiben 14-en haltak meg

1 hét ezelőtt 12



bohócdoktor szja 1% felajánlás

A felújítás során eltávolították az előtető függesztőkonzoljait rögzítő horgonyokat – ezt állítja az újvidéki szerencsétlenség helyszínén készült fotók és szakember véleménye alapján egy politikus. Egy, a felújítási munkálatok felügyeletében tavalyig részt vett mérnök a többi között a kivitelezőnek és a felügyelettel megbízott cégnek címzett levelében arra kért választ, ki ölt meg tevőlegesen vagy hanyagsággal 14 embert. Az ellenzék délután Belgrádban a kormányfő és az újvidéki polgármester lemondását követeli.

A FELELŐSÖK MEGBÜNTETÉSÉT KÖVETELIK

„Vér tapad a kezetekhez!” – ezzel az üzenettel vonultak utcára az újvidéki tragédia után először Belgrádban, majd az ötödik napon Újvidéken. Az emberek végigsétáltak a borzalmas baleset helyszínétől a városházáig. Annak a 14 áldozatnak a fényképét emelték vádlón a magasba, akik a pályaudvar leomlott előtetője alatt lelték halálukat. A példátlan tragédiáért a hatóságokat hibáztatják, és a felelősök megbüntetését követelték. A tiltakozókhoz a polgármesteri hivatal előtt néhány álarcos fiatal csatlakozott, akik erőszakkal próbáltak behatolni a rendőrök által jól védett épületbe. Az ellenzék a szerb fővárosban ma délután ötre újabb demonstrációt hirdetett a kormánypalota előtt, amelyen Milos Vucsevics miniszterelnök és Milan Gyurity újvidéki polgármester lemondását követelik.

A két politikus távozása mellett a szervezők az összes, az újvidéki vasútállomás felújításához kötődő, titkosított szerződés nyilvánosságra hozatalát követelik; valamint a 14 ember haláláért felelős személyek azonnali letartóztatását és a törvénytelenül letartóztatott fogva tartottak haladéktalan szabadon bocsátását; nem utolsósorban pedig az utóbbi tíz évben végzett felújítások rendkívüli ellenőrzését sürgetik.

NEM AZ VOLT A KÉRDÉS, LESZAKAD-E A TETŐ

Az újvidéki vasútállomás felújítása során az előtető függesztőkonzoljainak horgonyait eltávolították. Attól a pillanattól kezdve nem az volt a kérdés, leszakad-e a tető, hanem az, hogy mikor, és hány embert temet maga alá – ezt állítja egy szerbiai ellenzéki mozgalom vezetője, aki szakember álláspontját kérte ki véleménye igazolására. Nemanja Sarovics bűncselekménynek nevezi a tragédiát. Fényképekkel támasztotta alá, hogy a horgonyok 2022-ben még a tetőn rögzítették a konzolokat, a szigetelés során azonban „valakit zavartak” a biztonsági elemek, és eltávolíttatta őket. A drónnal készült friss felvételeken a horgonyoknak már csak hűlt helye látszik.

BÁRKI IS TETTE, EMBEREKET ÍTÉLT HALÁLRA

“Ez nem vis maior, váratlan vészhelyzet, hanem gyilkosság volt. Bárki is tette, embereket ítélt halálra. A horgonyokat eltávolító és a munkálatokat felügyelő vállalkozókat büntetőjogi felelősség terheli, és már az első napon le kellett volna tartóztatni őket” – hangoztatta a szakértő.

A FELÚJÍTÁSI MUNKÁLATOKKAL MAGYARÁZTÁK A TRAGÉDIÁT

Az újvidéki állomás előtetőjének leomlását már a tragédia napján az épületen 2021 októbere óta két ütemben végzett felújítási munkálatokkal magyarázták. A kivitelezéssel a kínai CRIC & CCCC (China Railway International Company & China Communications Construction Company) konzorciumot bízták meg, amely közleményében azonnal tudatta, hogy a leszakadt szerkezet felújítása nem tartozott feladataik közé. Szakmai értelemben ez egy „rideg törés” – nyilatkozta a felvételek alapján egy építőmérnök. Úgy véli, hogy a súlyos szerencsétlenségnek két lehetséges magyarázata van. „Az egyik a kivitelező, a másik a tervező hibája” – állítja a szakember, aki szerint az omlásveszélyre korábban fel kellett volna figyelni. A felújítás felügyeletét az újvidéki Utiber tervezőiroda látta el, amelynek 85 százalékos többségi tulajdonosa a budapesti Utiber Közúti Beruházó Kft., de a cég eddig semmilyen közleményt nem adott ki a tragédia kapcsán.

KI ADOTT UTASÍTÁST A HORGONYOK ELTÁVOLÍTÁSÁRA?

A felújítás felügyeletében tavaly márciusig tanácsadói minőségben egy geológus-mérnök is részt vett. Zoran Gyajics az áldozatok nevében, hét – a szerb vasutakhoz, a kínai kivitelezőhöz, a Utiberhez és a főügyészséghez intézett – kérdésében szinte vádiratot fogalmazott meg, amelyben már csak a felelősök megnevezését kérte. A többi között az tudakolta, ki dolgozott a tetőszerkezet szigetelésén; ki adott utasítást a horgonyok eltávolítására, és ki felügyelte ezt a munkát; ki adott utasítást az épület és az előtető közötti rés beüvegezésére, ami csak növelte az előtető terhelését; ki távolította el az omlás után a bizonyítékul szolgáló függesztőkonzolokat. Az ügyészség mikor teszi közzé, ki járult hozzá tevőlegesen vagy hanyagságával 14 ember megöléséhez? – ez a mérnök utolsó kérdése az Index szerint.

Olvassa el a teljes cikket
Hírek, információk, naprakészen! Hírek, érdekességek, Neked!