Vitézy Dávid vitába szállt Orbán Viktorral, aki a kötcsei piknik előtti váratlan sajtótájékoztatóján a MÁV késéseire és káoszos működésére reagálva védelmébe vette Lázár János építési- és közlekedési minisztert. A miniszterelnök azt mondta, hogy „ha összeveti, hogy mennyi ember használta a vasutat Lázár János előtt és után, akkor megkapja a munkájának a bizonyítványát”.
Vitézy azt írja Facebook-bejegyzésében, hogy ugyan a KSH adatai alapján valóban óriási, 61 százalékos utasszám-növekedés látszik, de
ez nem egy mért, számolt adat, mint mondjuk a közúti közlekedés esetében, hanem csak a legjobb indulattal is kozmetikázott statisztika, melyet az eladott jegyek és bérletek segítségével számolnak ki.
A megválasztott fővárosi közgyűlési képviselő azt írja, hogy a statisztika kiszámításában óriási módszertani változás volt az ország- és megyebérletek megjelenése után. Vitézy állítása szerint ugyanis Lázár minisztériuma azt írta elő a közlekedési cégeknek, hogy a vármegyebérleteket 56 utasnak, azaz 28 oda-vissza útnak kell számolni havonta. Ezt a problémát az Eurostat és a KSH is észrevette, a KSH ezért végül azt közölte, hogy “mivel a 2023-as év adatai már rendelkezésre állnak, és sikerült egyeztetnünk az adatszolgáltatókkal, azt látjuk, hogy a 2023 második negyedévétől kezdődő idősor nem homogén, és nem lehet összehasonlítani az előző időszakkal”, teszi hozzá a bejegyzésében.
Mint Vitézy magyarázza, egyrészt az új bérletszámítási módszertan eleve 7 százalékkal több utazást számol egy bérletre, mint a régi hagyományos bérletek esetén, és jócskán többet, mint a korábbi egyesével eladott jegyek után számolt utasszám volt. Eközben szerinte semmi nem igazolja, hogy a vármegyebérletes utasok tényleg 28 oda-vissza vasúti utat tesznek meg havonta. Például az is lehet, hogy valaki BKK- vagy Volánbusz-bérletet vett régebben, most megérte neki helyette a vármegyebérlet, de csak havi egy-két alkalommal ül vonatra, ez viszont a statisztikában mégis 56 utasnak fog látszani.
A politikus által posztolt képen látható adatsorban a vármegyebérletek számításának módszertani hatásai először a 2024-es adatban láthatók, ennek köszönhető a 60 százalék feletti növekedés. A számokat megnézve valójában 2018 óta stagnáló utasszámokat látunk, azzal együtt, hogy a Covid okozta átmeneti utasvesztés hatása 2023-ra múlt el.
Ha már a KSH szerint sem összehasonlíthatóak ezek az adatok, akkor talán Lázár János teljesítményét se ebben mérjük. Szerencsére, a késési adatok módszertani nyilvántartása nem változott, ott jobban látszik az elmúlt két év teljesítménye, a minőségi zuhanórepülés
– fogalmaz Vitézy.
The post Vitézy: Orbán hamis statisztikákkal védte Lázárt, a MÁV minőségi zuhanórepülése látszik a számokból first appeared on 24.hu.