Nem, nem olvastad félre. Tényleg fürdőkádból épített versenyautót egy hódmezővásárhelyi férfi, aki aztán rally-futamot is nyert a fura szerzettel. A legendás kád-verda húsz éve készült el, Trabant motor hajtja, Lada kerekek vannak alatta és éppen gazdát cserélt. Nem bírtuk ki, felhívtuk a megálmodóját, Sárai Istvánt, akiről kiderült, hogy már ’97 óta Lada-racingezik, sőt, már a fia, Bendegúz is belekóstolt a sportágba.
Leírva nehéz elképzelni Csongrád-Csanád megye legkülönlegesebb négykerekűjét, úgyhogy inkább mutatunk róla egy adag fotót.
Így néz ki egy futamgyőztes cross-autó,
- fürdőkádból,
- fűtéscsövekkel bebukócsövezve,
- 26 lóerős Trabant 601 motorral,
- és Lada kerekekkel.
Here comes the boom:
Ha magadhoz tértél a fotók után, érkezzen a sztori. Az építőt Sárai Istvánnak hívják, a hódmezővásárhelyi férfi 25 éve rally-crossozik, mint mesélte, kifejezetten erre a célra átalakított Ladák volánja mögött teszi ezt. 1997-ben vett egy Zsigulit, másnapra átalakította, és már jöhetett is a versenyzés. 2009 és 2020. között évi 8-10 versenyt nyomott le, de a fia, Sára Bendegúz kezdi kitúrni a Recaro ülésből, mint a büszke édesapa mesélte, a család szeme fénye egyszerre jeleskedik motorsportokban és cselgáncsban.
Visszatérve a kád-kocsira, az egész úgy kezdődött, hogy házfelújításban voltak. A bontásból kimaradt egy kád, meg egy halom fűtéscső, a kert végében ott árválkodott egy szebb napokat is látott Trabant, neki pedig a fent említett rallycross-Lada építgetésből volt pár kimaradt alkatrésze, például egy kerékszettje.
“Nézegettük a kupac vasat és jött a szikra, hogy ebből versenyautót kell építeni”
– emlékezett vissza, közben nevetett egy nagyot. A gépsárkány összeállt, működött, oly annyira, hogy 2002-ben megnyerte a vásárhelyi hórally-t, majd később Szegeden, az Alföld Kupán a bajnoki második helyig jutott a kádból épített kocsival. Ha nem tudod elképzelni, hogy néz ki egy fürdőkád, miközben rally-versenyt nyer, megmutatjuk:
Sárai István a kérdésünkre azt is elmondta,
- hogy a kocsi sosem volt forgalomba helyezve (speciel megnéznénk a műszaki vizsga állomáson a biztos arcát, amikor begurítják neki),
- egy 26 lóerős Trabant 601 motor hajtja, amely 594.5 cm³-es, kétütemű, kéthengeres,
- az egész verda nagyjából 200 kiló,
- és az ég adta egy világon senki sem tudja, hány csillagot kapna egy EuroNCAP-törésteszten.
Sőt, nincs benne ESP, ASR, ABS, GPS, EBD és valahogy úgy érezzük, hogy a függönylégzsák is hiányzik a szériafelszereltségből. Ettől függetlenül nincs kétség, ez a megye legvagányabb négykerekűje.
A kocsi egyébként pont gazdát cserélt, mivel interjúalanyunk nem használja – és a fia, Bendegúz sem ezzel versenyzik – a napokban egy barátjának, Fehérvári Istvánnak, a Szeged és környéke BMW club alapítójának adta át. István így vitte haza újdonsült szerelmét, a videót tőle kaptuk, nekünk már megcsinálta a kedd esténket (zseniális), most a Tiédet is meg fogja:
Fotók és videó: Fehérvári István (köszönjük)