Hosszas és sűrű egyeztetések után, a mozgósításnak és az érintett fogyasztóktól érkező számos panasznak, megkeresésnek is köszönhetően, véleményem szerint hihetetlenül rövid időn belül, váratlan eredményt sikerült elérnünk
– írta a 24.hu-nak a korábban az idősoros elszámolás kapcsán lapunkhoz forduló civil tiltakozás egyik szervezője.
Az idősoros elszámolást januártól vezették be azoknál a fogyasztóknál, akiknek okosmérőt szerelt fel korábban a szolgáltató. Azok kaptak ilyen műszert, akiknél 5000 kWh-nál nagyobb az éves áramfogyasztás – jó eséllyel ebbe a kategóriába tartozhatnak például azok, akik árammal fűtenek. Nekik tavalyig előnyös volt az átalánydíjas, egyenletes részszámlás elszámolás, évi egyszeri leolvasással, mert így télen-nyáron ugyanannyit fizethettek. Tehát télen, amikor megugrott az áramfogyasztásuk a fűtés miatt, nem kellett csillagászati összegű áramdíjakat leszurkolniuk. Nyáron pedig többet fizettek, mint amennyit fogyasztottak, így éves szinten szétterítve a fűtés költségét. Az egyenletes részszámlázás hónapról hónapra kiszámíthatóvá tette számukra a fizetendőt. És aki árammal fűt, annak ez vaskos számlákat jelentett.
Az MVM, a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) és az Energiaügyi Minisztérium (EM) is azt kommunikálta, hogy az idősoros elszámolás januári bevezetése a fogyasztóknak nem jár többletköltséggel éves szinten. De az is szerepelt a tájékoztatóikban, hogy ha nem kiegyenlített az éves fogyasztás, például a téli hónapokban magasabb, akkor mégis tapasztalhatnak változást a számláknál. És nem úgy tűnt, mintha változtatni akarnának.
Olvasóinktól megtudtuk, hogy ez a „változás” – tehát az idősoros elszámolás – nem keveseknek okozott kifizethetetlenül magas számlákat. Ráadásul csak februárban szereztek tudomást arról, hogy jelentősen megnő a fizetendőjük, vagyis nem voltak erre felkészülve. Az idősoros elszámolás januári bevezetése negatívan érintette azokat a fogyasztókat, akik árammal fűtenek, függetlenül attól, hogy a jövőbeni nyári fizetendőjük jó eséllyel le fog csökkenni.
Az érintettek nagyon hamar Facebook-csoportba szerveződtek, petíciót indítottak. Március 14-én aztán azt posztolta az Energiaügyi Minisztérium közigazgatási és parlamenti államtitkára, miniszterhelyettese, az MVM Energetika Zrt. igazgatóságának elnöke, Czepek Gábor, hogy

A bejegyzésből kiderül, hogy Czepek Gábor utasította az MVM-et, hogy indítsa el azokat a fejlesztéseket, amelyek lehetővé teszik, hogy az okosmérővel ellátott nagyságrendileg 230 ezer ügyfél továbbra is egyenletes összegekben fizethesse a villanyszámláját. (Az EM korábbi közleményében még azt írták, hogy az idősoros átállás első körben mintegy 600 ezer fogyasztót érint, 40 százalékban napelemeseket. A KSH adataiból pedig az derült ki, hogy több mint 150 ezren fűthetnek csak árammal.)
Czepek Gábor kitért arra is, hogy hideg volt a február, jobban kellett fűteni, és elismerte, hogy emiatt az árammal fűtő, okosmérővel rendelkező fogyasztók egy része az eddig megszokott átalánydíjaknál magasabb áramszámlát kapott. Azért, mert az okosmérőkből származó pontos adatszolgáltatás miatt ők az átalánydíj helyett már a tényleges havi felhasználásuk után fizetnek. De az EM-nél azt szeretnék, hogy mindenki számára kiszámítható legyen a fizetési rendszer, tervezhetőbbek legyenek a rezsiköltségek.
Az MVM ezért egyrészről azoknak az okosmérős ügyfeleknek, akik január-február hónapban már a tényleges fogyasztásról kaptak számlát, külön kérelem nélkül is fizetési haladékot adott 2025. április 15-éig. Ha ez nem jelent teljes megoldást számukra, akkor 2025. április 15-ét követően kérelemre, legfeljebb fél évre elosztott részletfizetést igényelhetnek az MVM-nél – ígérte.
Őszre pedig a nemzeti energiavállalat elérhetővé teszi az átalányfizetést az okosmérős, idősoros elszámolás alapján fizető ügyfeleknek is – tette hozzá.
The post Jó hír az áramszámláknál, az idősoros elszámolásnál first appeared on 24.hu.