“Az új járművek beszerzése 2026 előtt szinte lehetetlen, a járműbeszerzés még nem is része a 2025-ös költségvetésnek” – fejtette ki Lázár János építési és közlekedési miniszter kedd délelőtt a parlament gazdasági bizottságának meghallgatásán. A hódmezővásárhelyi politikus szerint a Budapest–Belgrád-vasútvonalon a kínaiak nagyon jó munkát végeznek, és a biztosító berendezésekkel is nagyon jól haladnak.
Cikkünkben a legfontosabb elhangzottakat foglaljuk össze.
- A hódmezővásárhelyi politikus azt mondta, a személyforgalomban használt körülbelül 6600 kilométer vasúti pályából mintegy 3300 kilométeren, vagyis körülbelül a vonalak 50 százalékán van érvényben sebességkorlátozás. Ez szerinte elég magas arány, ez is mutatja, hogy nagy szükség van a vasút fejlesztésére.
- Gelencsér Ferenc, a Momentum képviselője arról kérdezte Lázárt, hogy mekkora szerepe van az elmúlt 14 év kormányzásának abban, hogy most ilyen állapotban van a vasút. A miniszter szerint a rendszerváltás környékén nagyon sok vita volt arról, van-e szükség a vasút fejlesztésére az úthálózat és a Volán fejlesztése mellett. Szerinte ez ma már nem kérdés, egyrészt mert 2010 óta Budapest és agglomerációjának közlekedésben a kötött pályás közlekedésnek kiemelt szerepe lett, másrészt mert az olcsó jegyek és bérletek bevezetésével országosan is többen használják már a vasutat, mint korábban. A vasút fejlesztésének szükségességét Lázár szerint tehát jelentős részben a kormány saját maga gerjesztette.
- A miniszter felvezetőjében reagált arra a kritikára is, hogy a kormány nem költ eleget vasútfejlesztésre. Lázár szerint az a társadalmi igény, hogy utakat építsen a kormány, a kötött pálya fejlesztése csak ezután következik a prioritási rendben. Ennek megfelelően 2010 óta 5500 milliárdot költött a kormány autópályák építésére és 1400 milliárd forintot vasútépítésre.
- Lázár János a vármegyebérlet és az országbérlet bevezetéséről is beszélt. A miniszter azt mondta, hogy tudatos döntés volt ezek bevezetése, amivel 4,5 millió ingázó életét akarták megkönnyíteni, emellett a két bérlettípus bevezetésével a miniszter szerint havi több tízezer forintot tudnak megspórolni az ingázók. A közlekedési vállalatok árbevétele viszont nem változott, az olcsóbb jegyekből ugyanis többet adnak el. Jobb olcsón adni a jegyeket, és a sok kis bevételből ugyanúgy összejön a szükséges bevétel.
- A politikus beszélt arról is, hogy egy 1700 milliárd forintos terv van a kormány előtt járműbeszerzésekkel kapcsolatban. Pontosan tudják, hogy melyik járműveket kell lecserélni és milyeneket kell beszerezni, viszont a finanszírozás még kérdéses. A miniszter szerint a MÁV tudna hitelt felvenni, de nem biztos, hogy ez a legjobb megoldás, az állami finanszírozás indokoltabb lehet.
Az új járművek beszerzése 2026 előtt szinte lehetetlen, a járműbeszerzés még nem is része a 2025-ös költségvetésnek
– fejtette ki a politikus a Telex tudósítása szerint. Lázár szerint használt járművek beszerzése, vagy használt járművek bérlése vállalható. Az új járművek beszerzésénél szerinte ki kell használni, hogy 2026-ig nem fognak új járműveket venni, és a magyar államnak végig kell gondolnia, hogy nem lehetne-e annak a sok milliárd eurónak egy részét itthon tartani, amit a kormány biztosan el fog költeni járműbeszerzésre. Szerinte a kormánynak el kellene gondolkoznia a hazai vasúti járműgyártás felélesztésén.
A meghallgatáson Lázár János röviden beszélt a Budapest–Belgrád-vasútvonal építéséről is. Itt azt mondta, hogy a kínaiak nagyon jó munkát végeznek, és a biztosító berendezésekkel nagyon jól haladnak. Ha elkészülnek, akkor ezeknél a berendezéseknél szerinte olyan fejlesztéseket fogunk látni, amilyen Európában eddig nem volt.