Mindig nagy érdeklődéssel és csodálattal követtem azokat a női vállalkozókat, akik mertek nagyot álmodni és belevágtak az ismeretlenbe, még annak ellenére is, hogy a külvilágtól olykor negatív visszajelzéseket vagy visszautasítást kaptak. Erre remek példa Kovács Anna, a TestAir360 társalapítója is, aki egy igen rendhagyó területről érkezve alapította meg saját startupját Rozgonyi Lászlóval karöltve.
Míg az édesanya korábban a Wizz Air repülőtér fejlesztési osztályán dolgozott, mint kereskedelmi kapcsolatok fejlesztéséért felelős menedzser, addig László a Wizz Air egykori oktatópilótája volt. A pilóta korábban a diplomamunkáját a pályaalkalmassági vizsgákból írta, így elkezdtek beszélgetni a témáról. Hamar kiütközött, hogy rengeteg hiányosság, ezzel együtt pedig rengeteg potenciál is van a piacon, így nem sokkal később megalapították a saját vállalkozásukat.
Anna mindössze 23 éves volt, amikor belecsöppent a légitársaságok világába
Az már önmagában is érdekes, hogy valaki egészen fiatalon milyen élményekkel gazdagodott, na meg persze milyen kihívásokkal szembesült egy légitársaság repülőtér fejlesztési osztályán, éppen ezért Annát a kezdetekről kérdeztük. Elmondása szerint az egyetem elvégzése után Angliába vezette az útja, hogy elvégezze a mesterképzést.
Hazatérése után – körülbelül 23 évesen -, került a Wizz Airhez, ahol bő öt éven át dolgozott. Mint ahogyan sok fiatal, ő is nehezebben élte meg ezt az időszakot, hiszen olyan külső ingerek érik az embert, amik még korábban soha. Sokakhoz hasonlóan Anna is rengeteg kihívással, felelősséggel és ahogy szokták mondani, mélyvízzel szembesült.
Nem mondom, hogy az első pár hónapban egyszer sem tört el a mécses, illetve – kis túlzással – nem küzdöttem az életemért. Ez egy olyan munka volt, ahol, ha valamit elrontottunk annak egyből megvolt a következménye, és fordítva is
– emlékezett vissza a társalapító, majd azt is hozzátette, miszerint éppen ezért is volt izgalmas a munkája.
„Nagyon nehéz volt, de éppen ezért volt izgalmas. Hiába félsz és hiába baromi nehéz az adott feladat, nagyon jó érzés, amikor a végén bebizonyítod, hogy képes vagy rá.”
Annak ellenére, hogy Anna imádta a munkáját, öt évvel később elkezdett szabadúszóként tevékenykedni.
„Akkor már vártam az első gyermekünket, így próbáltam olyan munkát keresni, ami még egy gyerek mellett is relatív hamar elkezdhető” – mesélte az édesanya.
Annát ezt követően találta meg az az információ, hogy a Wizz Air kadétprogramjának felvételi tesztje nem szűri hatkékonyan a jelentkezőket, a képzés során nagy a lemorzsolódás. Ekkor kezdtek el beszélni a Wizz Air-rel és partner pilóta iskolájával, akiknek közös programja a Wizz Air Pilot Academy. Alapítótársával úgy döntöttek, hogy létrehoznak egy szoftvert, ami segíthet a légitársaságoknak és a kadétoknak is abban, hogy egyre kisebb legyen a fluktuáció. Anna húga volt az, aki segített lefejleszteni a programot, ami ugyan elsőre nem lett tökéletes, azonban mégis jobban sikerült, mint várták.
„Ötvenszer leizzadtunk az első éles vizsgán, de megcsináltuk, és az a helyzet, hogy sokkal jobb lett, mint azt elsőre vártuk volna.”
Mi is az a TestAir360?
A TestAir360 egy, a pilótakadétok felvételi folyamatát megreformáló magyar startup, amely egy olyan kompetenciaalapú pályaalkalmassági távvizsgaszoftvert fejlesztett ki, amely segít a pilótaiskoláknak és a légitársaságoknak abban, hogy megfelelően szűrjék ki a jelentkezőket. A szoftver rengeteg elméleti és gyakorlati feladatot is tartalmaz, amely nemcsak a vállalatoknak, hanem a kadétoknak is nagy segítséget nyújthat abban, hogy megtalálják ki való erre a pályára. Ha például valaki arra adja a fejét, hogy pilóta legyen, rengeteg elméleti és gyakorlati feladat segíti abban, hogy nagyobb rálátása legyen arra, mik azok a hiányosságok, amiket fejlesztenie kell annak érdekében, hogy elérje célját.
„Ha valaki elhatározza, hogy pilóta szeretne lenni és esetleg jelentkezne a Wizz Air kadétprogramjába, akkor elsőként ezt a tesztet kell megírnia. A további megmérettetés sikeres elvégzése utána kezdheti el a kétéves pilótaképző tanfolyamot” – magyarázta lapunknak Kovács Anna, majd hozzátette:
a teszt azért is különleges, mivel különböző kompetenciákat mér. Ahogyan az iskolában, úgy a pilótaképzésben is fontos, hogy a kadét olyan képzésben részesüljön, ahol figyelembe veszik a gyengeségeit és az erősségeit.
„Nagyon fontos, hogy kompetenciaalapú teszteket hoztunk létre azért, hogy utána látszódjon, mi a tanuló erőssége és mi az, ami egy kicsit fejlesztendőbb terület. Megvizsgáljuk mind elméletben, mind pedig gyakorlatban, hogy hogyan teljesítene a pilóta a képzés során. A “röpke” négyórás tesztben többek között megvizsgáljuk a matek- fizika- és az angoltudást, a térbeli tájékozódást, a fejszámolást, a vizuális memóriát és a logikus gondolkodást.”
Anna elmondása szerint a mai pilótaképzés egyik nagy kihívása az, hogy az elvárások egy sémára épülnek. Ez azt jelenti, hogy minden kadétnak ugyanannyit kell repülnie, ugyanannyit kell tanulnia, egyszóval minden egyforma. A kompetenciaalapú képzés segítségével a tanuló erősségeihez és gyengeségeihez igazíthatnák a tanfolyamot.
Egyre nagyobb a lemorzsolódás, kevesebb a pilóta
A becslések szerint 2029-ig közel 130 ezer új kereskedelmi pilótára lesz szükség a világon. Ez azt jelenti, hogy csak Európában 21 ezer új pilótára lenne szükség. Ebben nagyban közrejátszik, hogy sokak számára elérhetetlennek tűnik a pilótává válás lehetősége, ezzel együtt pedig a vizsgára való felkészülés is. A társalapítót éppen ezért arról kérdeztük, hogy mi a lemorzsolódás oka, illetve mik azok a kompetenciák, amik az elmúlt évek során láthatóan romlottak a tanulóknál. Véleménye szerint az elmúlt években a Z-generációnak a tanulási módszere a digitalizációnak köszönhetően nagyban változott, amely persze olykor nagy előny tud lenni, ennek ellenére megvannak a hátrányai is.
„Azt látjuk, hogy a matek és a fizika jóval nehezebben megy. Sok tárgy esetében vannak olyan alternatívák, amik megkönnyítik a tanulást, de ezekhez sajnos oda kell ülni és meg kell tanulni. Éppen ezért hamarosan szeretnénk kiadni egy olyan online videós oktatóanyagot, amelyben egy A.I. avatar segítségével magyarázzuk el ezeket a tantárgyakat. Ez segíthet megkönnyíteni a tanulást.”
Anna azt is hozzátette, hogy általánosságban megváltoztak a pályaválasztási szokások. Míg régebben az volt a “bevett szokás”, hogy valaki az általa kitanult szakmát élete végéig űzi, addig ma már nagyon sok a pályaelhagyó. Ez sajnos a repülésre is igaz.
Nagy pilótahiány van, amelyben az is közrejátszik, hogy folyamatosan nő az igény a repülésre, sokan mennek nyugdíjba, kell az utánpótlás.
„Szerintem az is problémát jelent, hogy nem feltétlenül olyan diákok kerülnek be, akik utána el is végzik a tanfolyamot, nem beszélve arról, hogy sokba is kerül. A Wizz Airnél körülbelül 60 ezer euró egy képzés, melynek szignifikáns hányadát megelőlegezik. Ez azt jelenti, hogy a tanulónak előre kifizetik és később a fizetéséből vonják le.”
Mi szükséges ahhoz, hogy valaki elkezdje a pilótaképzést?
A pilótává válás folyamata nagyon komplex és összetett folyamat, azonban nem lehetetlen. A TestAir360 társalapítója azt mondja, hogy Wizz Air Pilótaakadémia felvételije során a teszt elvégzése után a tanulónak el kell végeznie egy pszichológiai tesztet. Ezt követően az adott légitársaság interjúján is részt kell venni, ahol csoportos feladatokon keresztül elemzik ki a tanuló személyiségjegyeit. Ha valaki mindhárom teszten átment, akkor kezdheti el a pilótaképzést.
Nagyon fontos, hogy jó csapatjátékos legyen, hiszen egy pilótafülkében ketten vannak, plusz még a légiutaskísérők. Érdekes, hiszen lehet valaki akármilyen zseni matekból, de ha nem tud kommunikálni, akkor kevés a valószínűsége annak, hogy jó pilóta válik belőle.
Annak ellenére, hogy sok követelménynek kell megfelelnie annak, aki a repülésre adja a fejét, Anna szerint rengeteg sztereotípia is kering a képzésekkel kapcsolatban.
„Közép-Kelet-Európában még mindig nagyon kevesen választják ezt a szakmát, sokszor a sztereotípiák miatt. Sokan azt hiszik, hogy ha például valaki szemüveges, akkor már nem is válhat belőle pilóta. Vannak, akik azért nem kezdik el, mert azt hiszik, hogy lehetetlen kifizetni. A magyaroknál például a Diákhitel2 is segíti a finanszírozást amivelkettő-három év alatt el lehet végezni a a képzést a Nyíregyházi Egyetem és a Tréner Flight Academy képzésében…”
Édesanyaként vállalkozni? Nem lehetetlen.
Hasonlóan a pilótaképzéshez, gyakran egy saját vállalkozás elindítása is lehetetlen küldetésnek tűnik. Az édesanya szerint a vállalkozás elindításakor nem tudták, hogy nyereséges lesz-e a cég, azonban azt igen, hogy nincs idő habozni. Mivel egy igen költséges iparágról van szó, a szerencse az volt, hogy nem kellett milliós gépekre beruházni, “pusztán” a tudást kellett megfelelően ötvözni, azonban a siker még ebben az esetben sem garantált. Annát arról is kérdeztük, hogy hogyan tudta összehangolni a munkát a magánélettel.
„Nem egyszerű. Nem mondom, hogy nincsenek nagyon nehéz periódusok, amikor legszívesebben mindent elengednék, de összességében engem mindkettő nagyon inspirál. Imádok a gyerekekkel lenni, de nagyon szeretek dolgozni is, viszont tény, hogy egyiket sem tudnám kizárólagosan csinálni. Kicsit azt érzem, hogy mindkettőből tudok töltekezni. Nem tudnék szuperanya lenni – hozzáteszem nem is vagyok az -, ha nem csinálhatnék mást mellette” – összegezte az édesanya, majd hangsúlyozta, hogy nagyon sokat tud segíteni az is, ha az embernek van segítsége, egy támogató háttere.
Sokszor én is zsonglőrködöm, de szerencsére nagyon sokat segít a családom.
Az ember ne csak azért vállalkozzon, mert vállalkozó akar lenni
Mindig nagy kihívást jelent kiszakadni egy megszokott közegből és egy teljesen új dologba belevágni, éppen ezért Annát arról kérdeztük, hogy mit tanácsolna annak, aki egy vállalkozás elindításán töri a fejét.
„Nekem szerencsém volt, mivel mindhárman (az kezdetekkor csatlakozott Anna húga Kovács Adél is a az alapítói csapathoz) nagyon más területet képviselünk és a surlódásokkal együtt is nagyon jó szinergiákat tudtunk létrehozni, ennek ellenére nagyon fontos a kitartás! Nagyon sok pofont, olykor pedig negatív visszajelzést kap az ember, de van olyan is, hogy vissza sem írnak. Ezeken keresztül kell menni.”
Fontos, hogy az ember találjon egy olyan piacot, amiben bízik. Egyszóval ne csak azért vállalkozon valaki, mert vállalkozó akar lenni. Legyen egy ötlet, amiről tényleg azt gondolod, hogy jó. Aminek utánajártál és amivel kapcsolatban elvégezted a felméréseket, utómunkálatokat.
Ahogyan az alkalmazotti, úgy a vállalkozói létnek is vannak bizonyos hátulütői, azonban ahhoz, hogy valaki saját céget alapítson, fontos, hogy alkalmazottként is szerezzen tapasztalatot.
„Én azt gondolom, hogy ha egy darabig másnak is dolgozik az ember és van egy inspiráló főnöke és egy jó csapat körülötte, akkor rengeteget fejlődhet és megtapasztalja, hogy milyen alázatosnak lenni. Ez pedig egy életreszóló érték. Félreértés ne essék, nem azt mondom, hogy zsigereljék ki az embert, mert ezzel nem értek egyet. Azt viszont tudom, hogy én nagyon sokat olyat tanultam a munkahelyemen, amit később tudtam hasznosítani.”
The post Magyar szoftver forradalmasíthatja a pilótaképzést: Interjú Kovács Annával, a TestAir360 társalapítójával first appeared on nlc.