SPAR-vezér: A vásárlók a magas árak miatt a kasszásokkal és az árufeltöltőkkel veszekednek

1 év ezelőtt 68



bohócdoktor szja 1% felajánlás

Interjút adott a Forbes-nak Heiszler Gabriella, a SPAR vezetője. Mint kiderült, a magyarok egyre kevesebbet vásárolnak, egyre inkább az olcsóbb termékeket keresik, mégis ugyanannyit költenek az áremelkedések miatt. Arra is fény derült ugyanakkor, hogy sokkal stresszesebb időket élünk, mint két éve a Covid alatt, és sokan a kasszásoknak és az árufeltöltőknek esnek az elszabaduló árak miatt.

A beszélgetésből számos dolog kiderül, többi között az, hogy:

  • 99 százalékban a SPAR-ban vásárol, szerinte „ez így helyes”, de vasárnap délutánként tesz pár kört a konkurenciánál is.
  • Ismeri a saját statisztikáikat, de mégis „ Te jó ég!” az első gondolata, amikor vásárláskor látja a számlát.
  • Emiatt elkezdett „lefelé vásárolni”, több saját márkás terméket vesz.
  • Azt tapasztalja, sokan az olcsóbb szénhidrátok felé fordulnak.

PONTOSAN TUDJA, MI MENNYIVEL DRÁGULT, MÉGIS MEGLEPŐDIK A SZÁMLÁT NÉZVE

„99 százalékban Sparban vásárolok. Itt költöm el a fizetésem nagy részét, ez így helyes” – mondta a Forbesnak adott interjúban Heiszler Gabriella, a cég magyarországi első embere. „Vasárnap délutánonként szoktam menni egy kört. Kereskedelmi szempontból vasárnap délután vannak a legrosszabb állapotban az üzletek. Ez a legkevésbé kedvelt műszak, ilyenkor a legfáradtabbak az alkalmazottak. A péntek-szombati nagy forgalom után ilyenkor látni legjobban, hogy melyik az az árucikk, ami a legjobban fogy, egyből látod, miből van hiány és hol” – magyarázza az interjúban Heiszler.

Az élelmiszerek egyre gyorsuló inflációjáról a cégvezető az alábbiakat mondta: „Ismerem a saját statisztikáinkat, pontosan tudom, hogy mi mennyivel drágul. De amikor vásárláskor látom a számlát, én is csak nézek, hogy te jó ég! És én is észreveszem saját magamon, amit a vásárlóknál is tapasztalunk: valamilyen szinten mindenki elkezd lefele vásárolni, egyre olcsóbb termékeket vásárolunk. Amellett, hogy a fogyasztók már elkezdtek lefelé vásárolni, megjelent az is, hogy bizonyos termékeket sokkal kevésbé visznek. Jó példa, hogy amikor elkezdenek spórolni, az olcsó szénhidrátok felé fordulnak” – tette hozzá.

HIÁBA DRÁGULT A TÉSZTA, MÉGMINDIG OLCSÓBB EZZEL JÓLLAKATNI A CSALÁDOT

Heiszler Gabriella szerint hiába drágább a tészta, még mindig olcsóbb egy családot tésztával jóllakatni, mint hússal vagy zöldséggel. “A pékáruk forgalmában is látjuk a változást, a kenyér kelendőbb lett: olcsóbb egy kiló kenyér, mint egy kilónyi kifli vagy egyéb pékáru” – tette hozzá. Heiszler elmondása szerint termékszámra már néhány százalékpontot esett a fogyasztói kosár mérete – vagyis a lakosság kevesebbet vásárol. Ezt forgalomban „korrigálja az infláció”, vagyis mivel minden drágább, ugyanannyit költenek. A volumencsökkenés már nyár eleje óta érezhető. „A január lesz érdekes, amikor az infláció elvileg tetőzik, és mindenki nagyon komoly rezsiszámlát fizet” – mondta Heiszler.

AZ ÁRSTOP HATÁSA

Arra a kérdésre, hogy a kormány egyeztet-e a kiskereskedelmi szereplőkkel az árstopokról, Heiszler azt válaszolta: „Mondjuk úgy, hogy amikor elmegyünk panaszkodni, akkor miniszteri szinten meghallgatnak minket. De nagyon csekély hatása van annak, amit az ágazati szereplők mondanak.” Az érvekre a kormány válasza, hogy „nekik a választó a fontos, aki olcsón akarja venni a csirkemellet”. A hatósági árazásnak nagyon piactorzító hatása van – figyelmeztet Heiszler, majd felteszi a kérdést: tudod, miért van egekben a trappista sajt ára? „Azért, mert a 2,8 százalékos tejen van árstop, a 1,5 százalékoson nincs. A forgalom a 2,8 százalékos tej felé terelődik, tehát több tejzsírt vonnak ki a gyártók a piacról, a folyótejbe adják el a tejzsírt a trappista helyett, ami a kínálaton át drágítja a sajtokat. A hatósági árazásnak középtávon ilyen hatása van.”

A KASSZÁSOKNAK ÉS AZ ÁRUFELTŐKNEK ESNEK A VÁSÁRLÓK AZ ÁRAK MIATT

Heiszler arról is beszélt, hogy a forint árfolyamának drasztikus gyengülése lényegében mindennek felhajtja az árát, attól függetlenül, hogy az adott termék mennyire magyar. “Ha a magyar beszállító 10 centért drágábban tudja eladni a tojást Ausztriában, mert a forintárfolyam elszállt, akkor nem fogja csak azért nekünk adni, mert magyarok vagyunk. Kénytelenek vagyunk annyit fizetni érte, amennyit kér” – véli a SPAR-vezére, majd azt is kiemelte, hogy a helyzet most sokkal stresszesebb, mint két éve volt. “A kasszások, árufeltöltők sokat panaszkodnak, hogy a vásárlók idegesek, nekik esnek az árak miatt. Mindenki stresszes, én is, az alkalmazottak is, a vásárlók is” – tette hozzá.

Olvassa el a teljes cikket
Hírek, információk, naprakészen! Hírek, érdekességek, Neked!